Du och ditt företag har bestämt er för att expandera er sajt på nätet med en online-shopping funktion för att kunna leverera era produkter snabbare och för att göra det bekvämare för kunden. E-handel har många fördelar jämtemot bricks-and-mortar (fysiska) butiker. Man behöver inte anställa kassörer t.ex. utan kan tillhandahålla ett lager med produkterna som man skickar på posten. Något som blivit vanligare nu för tiden är att man beställer på nätet för att sedan hämta ut sin produkt i en s.k. lagerbutik till förmånliga priser.
Det finns då ett par aspekter man som ansvarig bör ha i åtanke när man börjar arbeta med att starta e-handel. En utav dem är hur kunden skall betala. Vilket säkerhetsprotokoll skall man erbjuda användaren, man måste göra research och göra en bedömning på vilka sorts betalningsmöjligheter man skall erbjuda. Om produkten/produkterna man säljer är högt prissatta kanske man skall erbjuda finansiering via avbetalning, eller direktkoppling till kundens bank utöver de traditionella betalningsmöjligheterna som innefattar visa/mastercard/amex med cvv-kod.
Layouten på näthandelsavdelningen är mycket viktig eftersom kunden skall använda riktiga pengar på sajten. Då är det essensiellt att kunden känner sig trygg när han/hon handlar. Det är viktigt att ge en tydlig ”tidslinje” på shopping-förloppet och kunna påvisa en möjlighet att enkelt göra ändringar i sin order under handlandet och till sist ge en möjlighet att granska och verifiera ordern.
Man bör inte tackla denna uppgift själv, utan bör ta hjälp utav webb-proffs för att försäkra sig om att allt blir gjort rätt och för att ge kunden bästa möjliga upplevelse så att han/hon återvänder för att handla ännu en gång.